Πώς να περάσω την ώρα μου με ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού
- GP

- 23 Ιουλ
- διαβάστηκε 2 λεπτά

1. Δραστηριότητες με οπτική υποστήριξη
Η χρήση εικόνων, καρτών και συμβόλων βοηθά τα παιδιά με ΔΑΦ να κατανοήσουν και να συμμετέχουν στη δραστηριότητα, καθώς η οπτική επεξεργασία είναι συχνά πιο δυνατή από την ακουστική.
Κάρτες PECS ή αυτοσχέδιες εικόνες για παιχνίδια «βρες το ίδιο» ή «δείξε μου το…».
Δημιουργία απλών σειρών εικόνων (π.χ. βούρτσισμα δοντιών, φαγητό) για δόμηση ρουτίνας.
Πηγή: Bondy, A., & Frost, L. (1994). The Picture Exchange Communication System. Focus on Autistic Behavior, 9(3), 1-19.
2. Αισθητηριακές δραστηριότητες
Τα παιδιά με αυτισμό συχνά ρυθμίζουν τη διέγερση τους μέσω αισθητηριακού παιχνιδιού.
Πλαστελίνες, kinetic sand ή finger painting, εφόσον ανέχεται την υφή.
Μπουκάλια sensory bottles με νερό και γκλίτερ για παρατήρηση και ηρεμία.
Παιχνίδι με μπάλες διαφορετικών μεγεθών και υφών.
Πηγή: Baranek, G. T. (2002). Efficacy of sensory and motor interventions for children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 32(5), 397-422.
3. Δομημένο παιχνίδι κατασκευών
Η δομή μειώνει το άγχος και ενισχύει τη συγκέντρωση.
Duplo ή μεγάλου μεγέθους Lego για κατασκευές με απλές οδηγίες (π.χ. «βάλε το κόκκινο πάνω»).
Παζλ με μεγάλα κομμάτια και καθαρή εικόνα.
Πηγή: Kasari, C., & Smith, T. (2013). Interventions in schools for children with autism spectrum disorder: Methods and recommendations. Autism, 17(3), 254-267.
4. Μουσικοκινητικές δραστηριότητες
Η μουσική ενισχύει τη συναισθηματική ρύθμιση και την κοινωνική αλληλεπίδραση.
Τραγούδια με κινήσεις χεριών (π.χ. τραγούδια με ρυθμικές κινήσεις).
Απλά όργανα (τύμπανο, ξυλάκια) για εξερεύνηση ήχου.
Πηγή: Simpson, K., & Keen, D. (2011). Music interventions for children with autism: Narrative review of the literature. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41(11), 1507-1514.
5. Κινητικά παιχνίδια
Η κίνηση ενισχύει την οργάνωση του σώματος και εκτονώνει την ενέργεια.
Απλές διαδρομές εμποδίων με μαξιλάρια και κουτιά.
Παιχνίδι με τούνελ υφασμάτινο ή κυνηγητό στο σπίτι/αυλή με κανόνες ασφαλείας.
Πηγή: Lang, R., Koegel, L. K., Ashbaugh, K., Regester, A., Ence, W., & Smith, W. (2010). Physical exercise and individuals with autism spectrum disorders: A systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders, 4(4), 565-576.
6. Ήρεμες δραστηριότητες
Για χαλάρωση ή μετάβαση σε νέα δραστηριότητα:
Ανάγνωση βιβλίων με μεγάλες εικόνες και μικρό κείμενο.
Απαλές πιέσεις στις παλάμες και τους ώμους (αν το παιδί απολαμβάνει την αίσθηση).
Πηγή: Watling, R., & Dietz, J. (2007). Immediate effect of Ayres's sensory integration-based occupational therapy intervention on children with autism spectrum disorders. American Journal of Occupational Therapy, 61(5), 574-583.
Σημαντικές αρχές
Σεβασμός στις αισθητηριακές του ανάγκες και όρια.
Απλή, ξεκάθαρη γλώσσα και δείγματα αντί για περίπλοκες οδηγίες.
Δομημένη προσέγγιση με προβλέψιμη σειρά δραστηριοτήτων.
Αν προτιμά το μοναχικό παιχνίδι, παραμονή κοντά χωρίς πίεση για συνεχή αλληλεπίδραση.



Σχόλια