Χρήση υπολογιστών και ψηφιακών μέσων από παιδιά στο φάσμα του αυτισμού
- GP

- 22 Απρ
- διαβάστηκε 2 λεπτά
Έγινε ενημέρωση: 20 Μαΐ

Η χρήση υπολογιστών και ψηφιακών μέσων από παιδιά στο φάσμα του αυτισμού μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη, αλλά ενέχει και κινδύνους όταν δεν υπάρχει κατάλληλη καθοδήγηση και ισορροπία. Ακολουθεί μια συνοπτική παρουσίαση των θετικών και αρνητικών επιδράσεων, βασισμένη σε πρόσφατες επιστημονικές μελέτες και κλινικές παρατηρήσεις.
✅ Θετικά: Πώς οι υπολογιστές μπορούν να βοηθήσουν
1. Ενίσχυση επικοινωνίας και μάθησης
Πολλά παιδιά με αυτισμό ανταποκρίνονται θετικά σε τεχνολογίες που προσφέρουν δομημένο, οπτικοποιημένο και προβλέψιμο περιβάλλον. Εφαρμογές επαυξητικής επικοινωνίας, όπως οι συσκευές παραγωγής ομιλίας και τα εικονικά λεξικά, βοηθούν στην έκφραση και κατανόηση της γλώσσας .Verywell Health
2. Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων μέσω εικονικών περιβαλλόντων
Η εικονική πραγματικότητα και τα ψηφιακά παιχνίδια μπορούν να προσφέρουν ασφαλή πλαίσια για την εξάσκηση κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η αναγνώριση συναισθημάτων και η διαχείριση καθημερινών καταστάσεων .
3. Ρύθμιση συναισθημάτων και συμπεριφοράς
Εφαρμογές που βασίζονται σε οπτικά ερεθίσματα και ήχους μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να χαλαρώσουν και να διαχειριστούν το άγχος ή την υπερδιέγερση, προσφέροντας ένα εργαλείο αυτορρύθμισης .
⚠️ Αρνητικά: Πιθανοί κίνδυνοι και προκλήσεις
1. Επιδείνωση κοινωνικής απομόνωσης
Η υπερβολική χρήση υπολογιστών μπορεί να ενισχύσει την απομόνωση, μειώνοντας τις ευκαιρίες για πραγματικές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και ενισχύοντας την εξάρτηση από εικονικά περιβάλλοντα .
2. Διαταραχές ύπνου και υπερδιέγερση
Η έκθεση σε οθόνες, ιδιαίτερα πριν τον ύπνο, μπορεί να καταστείλει την παραγωγή μελατονίνης, επιδεινώνοντας τις ήδη υπάρχουσες διαταραχές ύπνου που συχνά παρατηρούνται σε παιδιά με αυτισμό .Psychology Today
3. Ενίσχυση στερεοτυπικών και επαναλαμβανόμενων συμπεριφορών
Ορισμένα ψηφιακά παιχνίδια και εφαρμογές μπορεί να ενισχύσουν επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, περιορίζοντας την ευελιξία σκέψης και την προσαρμοστικότητα .
4. Κίνδυνος εθισμού και εξάρτησης
Παιδιά με αυτισμό μπορεί να είναι πιο επιρρεπή σε εθισμό στο διαδίκτυο ή σε ψηφιακά παιχνίδια, οδηγώντας σε αυξημένο άγχος, κατάθλιψη και μειωμένη σχολική επίδοση .
🧭 Πρακτικές Συμβουλές για Γονείς και Εκπαιδευτικούς
Θέστε σαφή όρια: Καθορίστε συγκεκριμένο χρόνο χρήσης υπολογιστών και οθονών, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού.
Επιλέξτε κατάλληλο περιεχόμενο: Προτιμήστε εκπαιδευτικές εφαρμογές και παιχνίδια που ενισχύουν τις δεξιότητες του παιδιού.
Συμμετέχετε ενεργά: Παρακολουθήστε και συμμετέχετε στις ψηφιακές δραστηριότητες του παιδιού, ενθαρρύνοντας τη συζήτηση και την ανταλλαγή εμπειριών.
Προωθήστε εναλλακτικές δραστηριότητες: Ενθαρρύνετε το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους, τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και τις δημιουργικές δραστηριότητες εκτός οθόνης.
Η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για την υποστήριξη παιδιών με αυτισμό, αρκεί να χρησιμοποιείται με μέτρο και κατάλληλη καθοδήγηση. Η ισορροπία μεταξύ ψηφιακών και πραγματικών εμπειριών είναι το κλειδί για την ολιστική ανάπτυξη του παιδιού.
Γιώργος Πανταβός
Καθηγητής πληροφορικής με ειδίκευση στον αυτισμό
Πηγές:
Verywell Health – Assistive Technology for Autismhttps://www.verywellhealth.com/assistive-technology-for-autism-5076159
Eden II Programs – Technology and Autism: The Good and Badhttps://eden2.org/blog/technology-and-autism-the-good-and-bad/
Autism.org.uk – Autism and the Internet: Benefits and Riskshttps://www.autism.org.uk/advice-and-guidance/professional-practice/autism-internet
Psychology Today – Autism and Screen Time: Special Brains, Special Riskshttps://www.psychologytoday.com/us/blog/mental-wealth/201612/autism-and-screen-time-special-brains-special-risks
Cross River Therapy – Autism and Screen Timehttps://www.crossrivertherapy.com/autism/screen-time
Wikipedia – Virtual Reality in Primary Educationhttps://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality_in_primary_education



Σχόλια